Paniekaanvallen

Paniekaanvallen

Wat houdt een paniekaanval in?

Een paniekaanval kan eruit zien als een moment waarbij je grote angst ervaart, je hebt geen controle in dat moment. In eerste instantie herken je niet meteen dat je een paniekaanval hebt maar kun je denken dat er iets ernstig mis is met je gezondheid. Soms denk je zelfs dat je dood kan gaan.

Je kan spanningen, fysieke klachten zoals ademnood, pijn op borst, flauwvallen, misselijkheid, duizeligheid en hevige transpiratie ervaren.

Deze verschijnselen zijn het gevolg van teveel oppervlakkig in en uit ademen.

De eerste keer dat je een paniekaanval hebt kan gebeuren doordat je in een situatie zit die lastig is voor je, veel stress, b.v. moeder overleden, of een andere ingrijpende situatie. Je kan ook je eigen behoefte en wensen te lang hebben genegeerd.

Het kan gebeuren dat je na zo`n eerste paniekaanval, al bij het denken aan die gebeurtenis weer een nieuwe paniekaanval kan krijgen. Als dit langere tijd duurt en je gaat daarvoor situaties vermijden om een paniekaanval te voorkomen kan er een angststoornis ontstaan.

Je kan door deze situatie zo geschrokken zijn, dat je er een angst voor gaat ontwikkelen om deze situatie nog een keer mee te maken.

Een natuurlijke reactie is dat je probeert controle te krijgen, maar je zult gemerkt hebben dat hoe meer grip je probeert te krijgen hoe meer paniekaanvallen er komen. Ik wil je leren hoe je dit los kan gaan laten en vertrouwen kan gaan krijgen dat je minder tot geen paniekaanvallen meer krijgt.

Image by Brett Jordan
IMG_3378.jpg

Behandeling:

Via inzichtelijke gesprekken en gestalttherapie gaan we onderzoeken of er eventueel een onderliggende oorzaak is.

Ik ga samen met je de angst voor nieuwe paniekaanval bewust maken. Zo krijg je de kennis van wat conditionering met je kan doen. Zodra je hier inzicht in hebt kun je een ander patroon aan leren nemen.

Verder krijg je ontspanningsoefeningen, ademhalingstechnieken zodat je basis meer solide wordt.

Verder ga ik je leren om meer in je lijf aanwezig te zijn en minder in je hoofd. Daarvoor heb ik verschillende technieken. Oefeningen met je lichaam, meditatie en daag ik je uit om te delen wat in je leeft en dat tot expressie te brengen. Zodat je lijf meer ontspannen kan worden en jij je lichaam beter leert kennen. 

WhatsApp.svg.png